تا پایان سال 2021، حدود 2.1 میلیارد دلار خریدار اینترنتی در سراسر جهان وجود داشت.(براساس آمار سایت www.statista.com) این آمار فرصتی فوق العاده ای را به ما نشان می دهد. البته این آمار به صورت جهانی می باشد. براساس گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ایران (ecommerce.gov.ir) ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی در ایران 1.237 هزار میلیارد تومان در سال 1400 بوده که 13 درصد نسبت به سال 1399 رشد کرده است.
پس اگر می خواهید شما هم مثل سایت های دیوار، دیجیکالا، وبین سئو، فرانش، فرادرس و... سهمی از بازار تجارت الکترونیک ایران داشته باشید باید بجنبید!
حالا خبر خوب چیه؟ هرچقدر که جلوتر میریم در تجارت الکترونیک راه های بیشتری از همیشه برای هدایت ترافیک هدفمند و موثر به سایت شما وجود دارد، از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (seo) گرفته تا بازاریابی پیامکی، ایمیلی و... .
من محمد نصیری کارشناس سئو و کارشناس ارشد کارآفرینی بهت میگم که با داشتن استراتژی های موثر و مدرن در کسب و کارت، میتونی قدم های شگفت انگیزی سمت دنیای دیجیتال برداری.
سه مرحله اساسی سئو سایت
1- سئو تکنیکال یا سورس سایت
کاسه سوپ سئو همان موارد فنی و سورس کدهای سایت است که به سئو تکنیکال نیز معروف است. اگر شما کاسه مناسبی نداشته باشید در اصل سئو معنایی ندارد و اصلا به چشیدن طعم سوپ از سمت کاربر نمی رسد. پس مهم ترین بخش سئو سایت همان بهینه سازی سورس سایت است.
2- محتوای باکیفیت
سوپ نشان دهنده محتوای وب سایت شما است
محتوای بی کیفیت = سوپ بی مزه بدون مشتری، به همین سادگی
3- کیفیت بکلینک ها
ادویه و چاشنی های مورد نیاز سوپ سئو اعتبار وب سایت شما را افزایش می دهد و این ادویه ها همان بکلینک ها هستند. پس همیشه یادتان باشد که سوپ بدون ادویه و چاشنی عشق مزه ای ندارد و چون مزه ندارد پس اعتباری هم بین مردم پیدا نمی کند.
https://www.alefbakhabar.com/fa/news/118708/افزایش-ترافیک-سایت-فروشگاهی-بدون-تبلیغ
آمار فروش اینترنتی چه کاربردی برای ما دارد؟ دانستن فروش های اینترنتی سایت های بزرگ کشور و سهم بازار آنلاین از تجارت ایران چه کمکی می کند؟
آمار فروش اینترنتی چه کاربردی برای ما دارد؟ دانستن فروش های اینترنتی سایت های بزرگ کشور و سهم بازار آنلاین از تجارت ایران چه کمکی می کند؟
سوال های بالا را پرسیدم تا متوجه شوید که اگر آماری را دانستید باید تحلیلش کنید و از آن آمار برای رشد کسب و کار خود استفاده کنید. چند وقت پیش دیجیکالا در صفحه رسمی اینستاگرام خود آماری را منتشر کرد، یکی از مشتریان دیجیکالا(بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران و خاورمیانه) در یک سال 1399؛ 5744 کالا به ارزش 6.18 میلیارد تومان از دیجیکالا خرید کرده!!!
پرخریدترین مشتری دیجیکالا از نظر مبلغ سفارش در 1400
رقم واقعا جذابی است تصور کنید اگر فقط 10 درصد سود دیجیکالا باشد فقط از این مشتری حدود 2 میلیارد و 400 میلیون تومان سود کرده است و این یعنی بازار دیجیتال ایران فضای بسیار بسیار جذابی برای فعالیت است.
توجه کنید تمامی آمارهای گفته شد در این محتوا مستند می باشد و از گزارش های دیجیکالا، وب سایت تجارت الکترونیک ایران و… گرفته شده است و بابت اعداد، ارقام خیالتان راحت باشد.
ایران و کسب و کارهای اینترنتی مجوز دار!
یکی از آمارهای جذاب گزارش سایت تجارت الکترونیکی ایران رشد شدید فعالان در وب فارسی را نشان می دهد. شاید براتون جالب باشد اگر بدانید که در 10 ماهه ابتدایی سال 98 یعنی قبل همه گیری کرونا در ایران؛ تعداد کسب و کارهای دارای اینماد چیزی حدود 10 هزار عدد بوده است اما در 10 ماهه سال 99 این عدد به 28 هزار عدد رسیده که یعنی حدود 19 برابر شده!!
این رشد بدلیل محدودیت برای درگاه پرداخت الکترونیکی هم بوده اما متوقف نشده و در نیمه اول سال 1400، به 89 هزار عدد رشد کرده است. منبع آمار(ecommerce.gov.ir)
دقت کنید این آمار برای کسب و کارهایی می باشد که دارای مجوز و اینماد هستند و هنوز پیج های اینستاگرامی در این آمار نمی باشند!!! اگر بخواهیم درست تر بگوییم کسب و کارهای اینترنتی ایران حدود 700 هزار کسب و کار است!