موفقیت وب سایت ها در جذب کاربر و مشتری بدون استفاده از سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو امکان پذیر نیست. بنابراین کسانی که قصد ایجاد سایت برای کسب و کار خود را دارند ابتدا باید با پیش نیازهای یادگیری سئو آشنا شوند و سپس وارد فرآیند یادگیری سئو شوند. مهمترین و ضروری ترین پیش نیازهای یادگیری سئو عبارتند از:
1. آشنایی با نحوه کار موتورهای جستجو
شاید بتوان گفت تمامی عملیات تایید و رتبه بندی سایت های مختلف توسط گوگل بر اساس معیارهای سئو انجام می شود. در واقع این موتور جستجو عواملی را که در حوزه سئو هستند بررسی می کند تا بهترین نتایج را به عنوان پاسخ به کاربران نشان دهد. بنابراین، دانستن نحوه عملکرد آن اولین پیش نیاز برای یادگیری سئو است.
روش کار موتورهای جستجو شامل سه مرحله اصلی است:
مرحله اول: خزیدن
در مرحله اول، موتورهای جستجو از جمله گوگل، ربات های خزنده را برای خزیدن و کشف صفحات وب ارسال می کنند. این ربات ها صفحات تازه ایجاد شده را پیدا می کنند و صفحات بازدید شده قبلی را برای تغییرات و به روز رسانی بررسی می کنند.راه ورود خزنده ها به صفحات و وب سایت ها از طریق لینک های ورودی است.
مرحله دوم: نمایه سازی
هنگامی که خزنده های وب صفحات جدید را کشف می کنند، اگر به اندازه کافی ارزشمند و با کیفیت هستند، آنها را در فهرست گوگل اضافه و بایگانی می کنند. بنابراین باید سعی کنید محتوای ارزشمندی ایجاد کنید تا به راحتی در گوگل قرار گیرد. اگر موتورهای جستجو محتوای شما را تکراری و بی فایده بدانند، در این مرحله حذف می شود و به هیچ وجه در صفحه نتایج ظاهر نمی شود.
مرحله سوم: رتبه بندی
بعد از اینکه ربات های خزنده محتوا و صفحات مختلف را می خزند و ایندکس می کنند، نوبت به رتبه بندی آنها می رسد. در این مرحله صفحات مختلف بر اساس معیارهای مختلف مقایسه و رتبه بندی می شوند.
همه این معیارهای اندازه گیری در بخش های مختلف سئو قرار می گیرند. به همین دلیل، دانستن نحوه کار موتورهای جستجو به عنوان پیش نیاز یادگیری سئو مهم است.
صفحه نتایج جستجوی گوگل
2. آشنایی با مفهوم سئو و نقش آن در دیجیتال مارکتینگ
SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است.سئو خود به سه قسمت اصلی تقسیم می شود که هر کدام دارای یک سری فاکتورهای مهم هستند. از این رو، استفاده مناسب از معیارهای سئو سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه می کند.
اما نکته مهم این است که شما باید علاوه بر موتورهای جستجو مانند گوگل، سایت خود را برای کاربران نیز بهینه کنید. این بدان معناست که کاربر پس از ورود به صفحه شما پاسخ سوال خود را دریافت می کند و تجربه بسیار خوبی دارد.
گوگل الگوریتم های زیادی دارد که بهینه سازی سایت ها و صفحات مختلف را برای کاربران ارزیابی می کند. بنابراین زمانی که سئو سایت شما به طور کامل رعایت شود، هم برای کاربران و هم برای موتورهای جستجو بهینه خواهد بود.
نقش سئو و بهینه سازی در بازاریابی دیجیتال کاملاً مشخص است. برای اینکه بتوانید محصولات یا خدمات ارائه شده در وب سایت خود را به کاربران بیشتری نشان دهید، لازم است که سایت شما در بالای لیست نتایج قرار گیرد. زیرا کاربران معمولا اولین نتایج را برای یافتن پاسخ جستجوی خود انتخاب می کنند.
به همین دلیل اگر سایت شما دارای سئوی مناسب باشد، رتبه بهتری در صفحه نتایج کسب می کند، ترافیک ورودی افزایش می یابد و در نهایت احتمال جذب کاربر و مشتری افزایش می یابد.3. معرفی کلی انواع سئو و تفاوت آنها
در حال حاضر بیش از 255 فاکتور سئوی موثر برای بهینه سازی وب سایت وجود دارد. البته هر کدام از این عوامل به نوع خاصی از سئو مربوط می شود. به طور کلی عوامل موثر در سئو و بهینه سازی وب سایت به سه دسته اصلی سئو داخلی، سئوی خارج از صفحه و سئو فنی تقسیم می شوند.
آشنایی با این موارد و تفاوت آنها یکی از پیش نیازهای یادگیری سئو است. به همین دلیل، در اینجا به انواع مختلف سئو می پردازیم:
سئو روی صفحه
تمام فعالیتهایی که در وبسایت شما برای بهینهسازی آن برای موتورهای جستجو انجام میشود، در دسته سئو داخلی قرار میگیرند. ایجاد محتوای باکیفیت و کاربردی یکی از عوامل موثر در این نوع سئو می باشد.
سئوی خارج از صفحه
برخلاف سئو داخلی، این نوع سئو فعالیت هایی را در خارج از صفحات وب سایت شما برای بهینه سازی آن انجام می دهد. دریافت بک لینک از سایت های دیگر و حتی شبکه های اجتماعی اقدام اصلی در سئو خارج از صفحه است.زیرا لینک ها به عنوان یک رای اعتماد در سئو عمل می کنند و می توانند تاثیر مثبتی بر نتایج جستجو داشته باشند.
سئو فنی
سئوی فنی یا فنی با زیرساخت وب سایت سروکار دارد. کدنویسی مناسب، داشتن لینک های قوی، سرعت مناسب سایت و مواردی از این دست از جمله عوامل مهم در سئوی فنی هستند.
برای مشادهده مقاله اصلی اینجا کلیک کنید.